Monday 28 May 2012

Sambal kelapa punya pasal

Ahad lalu, lepas hantar mak mertua nak berangkat buat umrah...aku tiba2 teringat nak makan sambal kelapa atau orang Terengganu panggil sambal nyior...punya la pusing satu Kuantan cari bahan2 dia, maklumla kalau mengidam dan2 tu jugak nak makan.... dah dua tiga hari lalu aku bising suruh hubby aku carik mempelam muda, tapi tak berjaya katanya... kalau ikutkan dekat Beserah tu banyak je buah pauh muda dekat pokok2 orang, tapi takkan aku nak bagi salam then kata, "makcik2.... nak beli buah pelam ni dua tiga bijik bleh...saya tengah mengidam".... Akupun pusing la kat pasar basah pun tak jumpa, last2 aku decide beli buah mangga harumanis kat kdai buah yang tak cukup masak utk dibuat sambal... then masukkan kelubi dua bijik bagi masam.... Lepas tu, carik la pula kelapa parut kat kedai uncle tu.... Cili padi n ikan kembung pun dibeli sama.... Balik, tak sempat buat apa, aku terus ke dapur, masak nasik, panggang ikan kembung, then mulala kopek buah  mempelam tadi, then ditumbuk semua bahan termasuk kelapa parut sampai hancur dlm lesung n masuk sedikit garam... Masuk cili padi...sungguh menggamit  nostalgia lama..sambal kesukaan nenek aku, waktu dulu2 dia selalu buat untuk aku.... Sempatla dalam mual2 tu aku masak kari kepala ikan kat hubby... then goreng ikan,...sungguh berselera aku makan tengahari tu.... best... bleh try...

No comments:

Post a Comment