Tuesday 13 March 2012

Penat hilang apabila melihat anak2....

Pernah orang cakap, penat akan hilang bila kita tatap wajah anak kita masa dia tido atau waktu dia gelak menunjukkan dia faham kita buat lawak... dan aku akui memang ye.... Tapi masa sekarang, dgn 3 anak yang berusia 7, 4 dan 2...proses nak tido bukan senang.... Frankly speaking, aku tido malam2 jam 12 malam paling awal dan paling lewat jam 1 pagi..... Saja2 ke? Hhmmmm.... kalau korang dah ada anak baru tau daa.... bukan sorang, bukan dua.... but with 3 kids + 3 ragam dia.... Tapi, itukan cabaran menjadi ibu bukan, dan aku setakat ini merasakan masih lagi mampu menguruskan anak2 n keluarga sendiri tanpa pembantu.... Anak ke-3 aku, tido awal sket, jam 9.30 atau 10 mlm, lepas makan malam. Schedule aku mudah; balik ofis, sampai rumah jam 6, angkat kain, masak kalau aku rajin n ada mood, dlm 2 3 hari hari bekerja da cukup bagus.....(nasib baik hubby sporting), mandikan 3 hero, sediakan makan malam n kemaskan, lipat baju, ajar adam buat homework, tidurkan anak2, basuh baju (tekan mesin jer), lepas anak2 semua tdo, baru aku dpt iron baju (kalau tak sempat buat time weekend).... itulah rutin 5 hari seminggu, dan rutin time weekend pula lain pulak, lebih masa aku habiskan dengan family...... Tapi satu la aku tabik kat kawan2 aku kat luar sana dan adala beberapa orang kawan2 opis aku yang memang menjaga anak sendiri tanpa pembantu.... kadang tu sampai 4 orang......Korang adalah insan2 terpilih yang best, power dan seangkatan dengannya.....Aku bukannya pandai sangat bab2 petua ni, tapi ada beberapa tips yang aku selalu guna dalam bab mengurus rumah tangga.....especially dengan family yang lebih 3 org;

1) Masak sendiri untuk family selagi aku mampu dan yang penting hati enjoy time masak;
2) Basuh baju hari2 bagi mengelakkan baju kotor bertimbun
3) Cari ruang setiap malam dlm setengah jam utk lipat kain baju, jgn biar dia jadik bukit or gunung, kita yang merana
4)Kalau takde aral melintang pada hujung mingga, ambik masa dalam 2-3 jam, iron semua baju untuk baju kerja minggu berikutnya. (diri sendiri + family)
5)Seboleh2nya jadilah orang yang pertama bangun tido setiap hari dlm rumah tu....
6)Sebelum pegi keja, setelkan kerja sidai baju n kain (tak kira la nak buat waktu malam or pagi) yang penting, before ke opis kain baju dah setel.... balik petang, terus jer angkat n malam, apa lagi melipat la pulakkan
7)Pastikan rumah kemas sebelum pegi keja, time anak tido tu kemasla umah sket supaya balik keja jiwa tak kacau....
8) Pastikan  family sentiasa happy...buat masakan hebat2 sket bila ada peluang, hujung minggu contohnya...
 9) Utamakan suami n anak2... try your best....
10) Curi masa utk ruang bagi diri sendiri, aku mula berjinak2 pegi aerobik petang2 lps kerja, kalau dapat 2-3 kali seminggu pun dah ok.....

Lebih kurang macam tu la petua yang aku amal..... 

2 comments:

  1. sungguh praktikal tips yang akak share. boleh try ni. yes, Family first!

    ReplyDelete