Sunday 4 March 2012

Masak Daging Unta....

Alkisahnya hujung minggu ini, buat pertama kalinya dalam hidup aku masak daging unta….. Ambik mana???? Sebenarnya husband kawan aku, Hajar baru balik dari timur tengah…. Dia memang bagi la daging tu kat kawan2 satu taman….. So, aku terfikir, nak buat masak apa ….. Aku ingat daging ni hamis, tapi waktu masak dan rasa tu, takdela pulak hamis baunya….. Pelik juga sebab aku berani cuba makan daging ni…. Nak tau aku masak apa….Kerutuk Daging Unta, dan separuh lagi aku buat Broth demi memenuhi selera hubby aku…. Anak2 aku pulak, bukannya suka makan benda2 baru ni… aku pun terfikir untuk buat pudding roti utk dia…. Dan malam ni janji dgn mereka nak buatkan spegetti… Satu lagi, aku teringat acar buah yang aku buat semalam…. Itulah lunch untuk kami hari ni… Aku masak tengahari awal coz nak bagi separuh untuk mak mertua aku….. Boleh kami hantar time ambik Adam kat sekolah, anak aku pegi sekolah hari Sabtu bagi menggantikan tambahan cuti tahun baru yang sekolah dia ambil…

Dan satu lagi, masih atas dapur….

Dah selesai masak, bergegas pack untuk mak mertua aku n pegi ambik anak kat sekolah… Tengok gelagat anak2 aku bila Nampak kamera… semua sibuk nak posing… 

Sebab tiru mama dia yang suka posing 
 Adam bukan main excited balik dari sekolah.... Pagi tadi sebelum pegi, mengamuk sket coz dia tidur lewat malam tadi, puas aku pujuk bgn pegi sekolah..... Dah siap tuntut janji dgn aku nak main kat taman petang n main basikal.....







Memandangkan hubby kena masuk opis jam 2, kami cepat2 lunch…. Nasib baik aku masak awal… 
























 Asif dah ready nak makan….

 Aku sempat buat puding roti kesukaan anak2 aku....

Itulah separuh hari bersama anak2 dihujung minggu…. Inilah suri yang bekerja dihujung minggu….. Walaupun penat tapi seronok…

Ok, cerita pasal masak2 ni, aku ada nak kongsi  resepi acar buahyang selalu aku buat…acar limau buah kering ...


Acar Limau Buah Kering
 Bahan A :
10 biji buah limau kering (dibelah 2)
300 gm buah belimbing kering
300 gm buah mangga kering
200 gm lobak masin (dipotong dadu ½in)
(Kesemua bahan A diatas direndam 1jam)
300 gm buah kurma
300 gm kismis kuning
300 gm halwa kundur
1 cawan gula pasir

30 biji cili kering (dibuang biji dan goreng tanpa minyak kemudian dikisar kering)
5 butir bawang besar(dikisar)
1 cawan cuka

Bahan B :
300 gm bawang merah
200 gm bawang putih
300 gm halia muda (dimayang)
½ cawan bijan(digoreng tanpa minyak)
Garam secukup rasa 


Cara 
Tumis sedikit bawang merah,bawang putih dan halia bersama 3 cawan minyak. 
Masukkan cili dan bawang besar yang dikisar. Masukkan 2 cawan air dan cuka. Masak sehingga pecah minyak. Kemudian, masukkan bahan A dan masaklah sehingga pekat.Akhir sekali masukkan bahan B. Renihkan diatas api kecil.

Selamat Mencuba……

No comments:

Post a Comment